واقعیتهای نهادی از دیدگاه جان سرل
نویسندگان
چکیده مقاله:
برخی از فیلسوفان تحلیلی معاصر در یک تقسیمبندی کلی واقعیتها را به دو گونۀ طبیعی و نهادی تقسیم میکنند. ویژگی اصلی واقعیتهای نهادی این است که متقوم به اعتبار جمـعی انسانها است. این واقعـیتها عمومـاً از صـورتبندی قواعد قوامبخش یعنی «X در بافت C، بهعنوان Y محسوب میشود» تبعیت میکنند. وجود چنین واقعیتهایی پرسشهای مهمی را برای فیلسوفان پدید آورده است: چگونه ممکن است واقعیتی صرفاً به واسطۀ اعتبار انسانها عینیت یابد؟ ماهیت چنین واقعیتهایی چیست؟ آیا میتوان آنها را ابژکتیو تلقی کرد؟ اگر پاسخ مثبت است به چه معنایی واقعیتهای نهادی ابژکتیوند؟ در این مقاله نشان داده میشود که شالودۀ واقعیتهای نهادی، کارکردهای وضعی است. این کارکردها که مجموعهای از توانهای بایایی را به همراه دارند، به واسطۀ حیث التفاتی جمعی توسط انسانها اعتبار میشوند. بنابراین واقعیتهای نهادی به لحاظ هستیشناختی، سوبژکتیو و به لحاظ معرفتشناختی، ابژکتیوند. ابژکتیویتۀ واقعیتهای نهادی امری کاملاً وابسته به زبان است؛ زبان خود نهادی بنیادین برای سایر نهادهاست. 1
منابع مشابه
اعتباریات از دیدگاه علامه طباطبائی و جان سرل
این پایان نامه در سه بخش به شرح زیر است : بخش اول : اعتباریات از دیدگاه علامه طباطبائی ( ره ) که تفصیل بیشتری از باقی بخشها دارد. مقصود از اعتباریات در این مقاله اعطا حد شی به شی دیگر در خیال و تصور است . بخش دوم : افعال گفتاری از نظر جان سرل مطرح شده است و مقصود از افعال گفتاری افعالی است که بوسیله گفتار انجام می شود مثل تعهد دادن ، قول دادن و امثال آن که در فقه اسلامی بعضا به نام عقود و ایقاع...
15 صفحه اولنظریه افعال گفتاری جان سرل ونقدهای آن
این مجموعه تلاشی است جهت استخراج رویکرد جان سرل به نظریه افعال گفتاری. سرل سخن گفتن یا افعال گفتاری را افعالی قاعده مند می داند، در واقع از نظر او در حین سخن گفتن کاری مطابق با قواعد انجام می دهیم. در پی اثبات این فرضیه سرل موضوعات متعددی را مورد بررسی قرار می دهد. او مسائلی نظیر قواعد و نهادها را مورد تحقیق قرار داده و به ارتباط آن ها با زبان می-پردازد. همچنین او به بررسی موضوع معنا می پردازد ...
15 صفحه اول«نظریة انبساط» از دیدگاه «جان بوریدان»
بهلحاظ تاریخی میتوان نشان داد که «نظریة انبساط» از ابتکارات و ابداعات منطقدانان قرون وسطای متأخر مانند ویلیام شروود، راجر بیکن، پطرس اسپانیایی، ویلیام اکام، و جان بوریدان بوده است. این نظریه با رویکردی کاربردی در دورة معاصر، در آثار آموزشی منطق عمومی، برای تشخیص اعتبار «قیاس ارسطویی» استفاده شده است. در این پژوهش، با تمرکز بر تفکرات منطقی جان بوریدان (1295 - 1361 م)، متفکر برجستة قرون وسطی، ...
متن کاملمعنای زندگی از دیدگاه جان کاتینگهام
پرسش از "معنای زندگی" یکی از مهمترین مسائلی است که در طول تاریخ همواره مطرح شده است، امّا طرح آن و نحوه پاسخگویی به آن در دوران جدید به صورت خیلی جدّیتر مورد توجّه قرار گرفته است. در پاسخ به چیستی معنای زندگی نظرات مختلفی بیان شده است. در این مقاله، ما به بیان دیدگاه جان کاتینگهام در این خصوص میپردازیم. او در ابتدا اظهار میکند که زندگی فارغ از اراده انسان دارای معنای ذاتی است و آدمی باید آن را...
متن کاملارزیابی تطبیقی ارادۀ آزاد در نظرگاه محمد تقی جعفری و جان سرل
مسئلۀ ارادۀ آزاد، از دیرباز یکی از مهمترین مسائل فلسفی بوده است. علامه محمد تقی جعفری و جان سِرل، در سیاق نظام فکریشان، دستاوردی قابل توجه در ایضاح بحث «ارادۀ آزاد»، عرضه کردهاند. در نظر سِرل، داشتن ارادۀ آزاد به معنای دارا بودن اِختیار است، اما علامه جعفری، صِرف آزاد بودن اِراده را به مثابه اِختیار تلقی نمیکند. «اِختیار»، در نظر او، شامل اِعمال و نظارت «من» نسبت به اِراده و سپس نسبت به تصمیم است...
متن کاملشکلگیری شراکتهای راهبردی از دیدگاه تئوری نهادی
شراکت راهبردی، مدل کارآمدی برای ارتقای توان رقابتی کسبوکارها، بهویژه در اقتصادهای در حال توسعه است. با این حال، محیط نهادی اقتصادهای در حال توسعه کمابیش از شکلگیری شراکتهای راهبردی جلوگیری میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مؤلفههای نهادی از وجوه قانونی، هنجاری و شناختی بر شکلگیری شراکتهای راهبردی در کشور است. برای دستیابی به این هدف، دادههای لازم بر اساس منطق نمونهگیری تصادفی ساده،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 5
صفحات 1- 22
تاریخ انتشار 2010-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023